Medya Mı Yöntem Mi Clark&Cozma Tartışması


 Clark&Cozma Tartışması


Medya Mı? Yöntem Mi?


Tartışma: Medya mı, Yöntem mi?
Medyanın öğrenme üzerindeki etkisinin sorgulandığı Medya-Yöntem tartışması,Richard Clark ve Robert Kozma tarafından 1980’lerde başlamış ve halen devam etmekte olan bir tartışmadır.

Richard Clark

Eğitim Teknolojisi ve Psikolojisi dalında Professor

Robert Kozma

Eğitim reformu ve sosyal ve ekonomik kalkınma için teknolojilerin kullanımı konusunda uluslararası danışman

Medyanın öğrenmeye katkısı yoktur.
Medya ve öğrenme arasında sıkı bir ilişki vardır ve medya sayesinde kullanılan yöntem daha da etkili olur.














Aslında biraz daha geçmişe gidilirse, Marshal McLuhan (1911-1980, iletişim kuramcısı) medyanın eğitim ve kültür üstündeki etkilerini 1960’larda tartışmaya açmıştır.
1960’lı yılların sonuna doğru McLuhan, “Araç Mesajdır” (The Medium is the Message) adlı kitabını yayınlamıştır. McLuhan’ın medya üstüne ileri görüşleri o dönemde oldukça karmaşık bulunmuştur.
Medyanın kendisi bile fark etmeden çok önce, McLuhan medyanın gücünü anlamıştı.
McLuhan teorisi, Global Köy (The Global Village) kavramıdır. 1960’lı yıllarda McLuhan tarafından oluşturulan bu kavram, kitle iletişim araçlarının kullanımının toplum tarafından hızla yayılacağını ve dünyayı küresel bir köye dönüştüreceğini açıklamak için üretilmişti.
Medya-Yöntem tartışması iki kutuplu olarak devam etmiştir. Tartışmaya farklı akademisyenler farklı bakış açıları getirmiştir.
Medya-yöntem tartışmasının temelini aslında teknoloji kelimesinin kullanımında gözlenen farklı bakış açılarının ortaya çıkardığı düşünülmektedir.
“Teknoloji kelimesi öğrenme amacı için kullanılan somut araçları, bilgisayarları veya yazılımları ifade eder ”tanımının öğretim teknolojileri açısından olması gerekenden daha dar bir kapsamda kullanıldığı görülmektedir. Aslında daha çok eğitsel materyallerin ya da mesajların iletildiği, teknik bir ortamı ifade eden “medya” kelimesinin yerine kullanıldığı görülmektedir.
Clark teknoloji kavramını ikiye ayırmaktadır.
1.      Aktarım Teknolojisi : Bilgisayar gibi alet, makine ve medyayı, öğretime erişim sağlayanlar olarak tanımlamıştır.
2.      Öğretim Teknolojisi: Matematik yazılımı gibi öğretimde kullanılanlar olarak tanımlamıştır.



Medya Tanımı; Türkçe’ deki kullanımı gibi haber medyasını değil, öğrenme- öğretme sürecinde rol alan, öğretmeni de kapsayacak şekilde bilgisayar, kitap, televizyon gibi araç ve aracılardır.
Yöntem Tanımı:  Bir konuyu öğretmek, bir mesajı aktarmak amaçlıyla kullanılan, belirli öğretim teorilerini(kuramları) baz almış, öğretim stratejileri üzerine kurulmuş, öğretenin izleyeceği ve materyal üzerinden izlenen yoldur.


Richard Clark
Robert Kozma

Kullanılan herhangi bir medya türünün öğrenme üzerinde aynı etkiyi yapacağını ileri sürer.
Farklı medya özelliklerinin yöntemle birleşip öğrenenlerin bilgiyi işleme süreçleriyle etkileşimde bulunarak süreci etkileyip, başka bir medyaya göre daha fazla öğrenme sağlayabileceği görüşündedir.

Richard Clark
Robert Kozma

Medya sadece dersin başında öğrencileri etkilemek için kullanılabilir. Etkilemek dışında öğrenmeye ve motivasyona bir katkısı yoktur.
Medya ve yöntem asla birbirinden ayrılamaz. Medya, kullanılan yöntem ve becerilerle birlikte, öğrenmeyi olumlu yönde etkiler.

Richard Clark
Robert Kozma

Davranışçı yaklaşım’ a göre temellendirdiği görüşlerini öğrenmeyi bilgi ve belirli bir görevi gerçekleştirmek için gerekli becerilerin kazanılması olarak tanımlar.

Yapılandırmacı yaklaşımı temel alarak öne sürdüğü “öğrenmeyi öğrenenin yeni bilgi oluşturmak için çevreden aldığı bilgileri sentezleyerek önceden bildikleriyle birleştirmesi ve mevcut bilişsel kaynaklarını stratejik olarak yönettiği yapıcı bir süreç olarak tanımlar.














Richard Clark
Robert Kozma

Clark, Kozma'nın yaklaşımının yaygınlaşması durumunda henüz ne olduklarını tam olarak anlamadığımız öğrenme problemleri için medya odaklı çözümler aranırken gereksiz yere kaynak harcanmasından kaygı duymaktadır.

Kozma, Clark'ın görüşünün yaygın olarak kabul görmesi sonucunda yeni geliştirilmekte olan teknolojilerin eğitim amacı ile etkin kullanılması konusunda bazı fırsatların kaçırılacağı nedeni ile endişelenmektedir.













Tartışmanın bir diğer yönü: Medyanın öğrenme için yeterli ve gerekli koşullar oluşturup, oluşturmayacağıdır.

Richard Clark
Robert Kozma

Eğer bir araştırmada medyanın öğrenme için yeterli koşulları oluşturduğu sonucuna varılıyorsa, zaten bu sonuçların medya değil yöntemden kaynaklandığını, sonuçların yanıltıcı olabileceğini savunur. Öğrenme esnasında kitap ve bilgisayar gibifarklı medya tiplerinin ve sembol sistemlerinin kullanılabileceğini ve değiştirilebileceğini, fakat bilişsel süreç esnasında gerekli olan yöntemin, yani koşulun değiştirilemeyeceğini dile getirir.


Medya özelliklerinin öğretim tasarımına etkisi olabilse de, teori geliştirme açısından önemli olmadıklarına inanmaktadır





















Richard Clark
Robert Kozma

Medya karşılaştırması sonucunda öğrenme açısından anlamlı fark bulan az sayıdaki çalışmanın kontrol edilmemiş yenilik etkisinden, öğretim yönteminden, konu farklılıklarından veya yeni medyanın kullanıldığı ortamın daha fazla efor harcanarak tasarlanmasından kaynaklandığını savunmaktadır. 

Medya seçimlerinin tüm öğrenenleri ve tüm öğretimi kapsayan makro düzeyde değil, mikro düzeyde, örneğin belirli öğrenenler için veya belirli konu ve etkinlikler çerçevesinde yapılması gerektiği kanısındadır.















Tartışmanın ortak yönü: Clark ve Kozma’nın hemfikir olduğu durum ise medyanın tek başına etkili olmadığı, medyanın etkili olmasının ancak ve ancak yöntemle olabileceğidir.
Tartışmanın bir diğer önemi de medyanın yoğun olarak kullanıldığı alanlarda ortaya çıkmaktadır. Uzaktan eğitim, bilgisayar oyunları ile öğrenme, mobil öğrenme, sosyal medya ve öğrenme gibi alanlar hem aktarım teknolojileri, hem de öğretim teknolojilerinin üzerine kuruludur. Bu nedenle tartışmayı anlamak bu alanların yorumlanması açısından da önemli olmaktadır.

Tartışma hiçbir zaman sonuca bağlanmayacak gibi gözükse de tartışmanın kendisi öğretim teknolojileri alanı için değerli bir tartışma-değerlendirme-öğrenme zemini oluşturmuştur. 



 Şimdi yorumlarınız alıyım;
Hangisinden yanasınız? Clark mı? Cozma mı?

                                                                   

                                                                              Aylin Kobal







Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İngiltere Eğitim Sistemi Ve Türk Eğitim Sistemi İle Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi

2-Blog Yazıları (Çoklu Ortam Öğrenmenin Temel İlkeleri )