Medya Mı Yöntem Mi Clark&Cozma Tartışması
Clark&Cozma Tartışması
Medya Mı? Yöntem Mi?
Tartışma:
Medya mı, Yöntem mi?
Medyanın öğrenme üzerindeki etkisinin sorgulandığı Medya-Yöntem
tartışması,Richard Clark ve Robert Kozma tarafından 1980’lerde başlamış ve
halen devam etmekte olan bir tartışmadır.
Richard Clark
Eğitim Teknolojisi ve
Psikolojisi dalında Professor
|
Robert Kozma
Eğitim
reformu ve sosyal ve ekonomik kalkınma için teknolojilerin kullanımı
konusunda uluslararası danışman
|
Medyanın
öğrenmeye katkısı yoktur.
|
Medya ve
öğrenme arasında sıkı bir ilişki vardır ve medya sayesinde kullanılan yöntem
daha da etkili olur.
|
Aslında biraz
daha geçmişe gidilirse, Marshal McLuhan (1911-1980, iletişim kuramcısı) medyanın eğitim ve kültür
üstündeki etkilerini 1960’larda tartışmaya açmıştır.
1960’lı
yılların sonuna doğru McLuhan, “Araç Mesajdır” (The Medium is
the Message) adlı kitabını yayınlamıştır. McLuhan’ın medya üstüne ileri
görüşleri o dönemde oldukça karmaşık bulunmuştur.
Medyanın kendisi bile fark etmeden çok önce, McLuhan medyanın gücünü anlamıştı.
Medyanın kendisi bile fark etmeden çok önce, McLuhan medyanın gücünü anlamıştı.
McLuhan teorisi, Global Köy (The Global Village) kavramıdır.
1960’lı yıllarda McLuhan tarafından oluşturulan bu kavram, kitle iletişim
araçlarının kullanımının toplum tarafından hızla yayılacağını ve dünyayı
küresel bir köye dönüştüreceğini açıklamak için üretilmişti.
Medya-Yöntem tartışması iki
kutuplu olarak devam etmiştir. Tartışmaya
farklı akademisyenler farklı bakış açıları getirmiştir.
Medya-yöntem tartışmasının temelini aslında
teknoloji kelimesinin kullanımında gözlenen farklı bakış açılarının ortaya çıkardığı düşünülmektedir.
“Teknoloji kelimesi öğrenme amacı için
kullanılan somut araçları, bilgisayarları veya yazılımları ifade eder
”tanımının öğretim teknolojileri açısından olması gerekenden daha dar bir
kapsamda kullanıldığı görülmektedir. Aslında daha çok eğitsel materyallerin ya
da mesajların iletildiği, teknik bir ortamı ifade eden “medya” kelimesinin yerine kullanıldığı görülmektedir.
Clark
teknoloji kavramını ikiye ayırmaktadır.
1. Aktarım
Teknolojisi : Bilgisayar gibi alet, makine ve
medyayı, öğretime erişim sağlayanlar olarak tanımlamıştır.
2. Öğretim
Teknolojisi: Matematik
yazılımı gibi öğretimde kullanılanlar olarak tanımlamıştır.
Medya Tanımı; Türkçe’
deki kullanımı gibi haber medyasını değil, öğrenme- öğretme sürecinde rol alan,
öğretmeni de kapsayacak şekilde bilgisayar, kitap, televizyon gibi araç ve
aracılardır.
Yöntem Tanımı: Bir konuyu öğretmek,
bir mesajı aktarmak amaçlıyla kullanılan, belirli öğretim
teorilerini(kuramları) baz almış, öğretim stratejileri üzerine kurulmuş,
öğretenin izleyeceği ve materyal üzerinden izlenen yoldur.
Richard Clark
|
Robert Kozma
|
Kullanılan
herhangi bir medya türünün öğrenme üzerinde aynı etkiyi yapacağını ileri
sürer.
|
Farklı medya
özelliklerinin yöntemle birleşip öğrenenlerin bilgiyi işleme süreçleriyle
etkileşimde bulunarak süreci etkileyip, başka bir medyaya göre daha fazla
öğrenme sağlayabileceği görüşündedir.
|
Richard Clark
|
Robert Kozma
|
Medya sadece
dersin başında öğrencileri etkilemek için kullanılabilir. Etkilemek dışında
öğrenmeye ve motivasyona bir katkısı yoktur.
|
Medya ve yöntem
asla birbirinden ayrılamaz. Medya, kullanılan yöntem ve becerilerle birlikte,
öğrenmeyi olumlu yönde etkiler.
|
Richard Clark
|
Robert Kozma
|
Davranışçı yaklaşım’ a göre temellendirdiği
görüşlerini öğrenmeyi bilgi ve belirli bir görevi gerçekleştirmek için
gerekli becerilerin kazanılması olarak tanımlar.
|
Yapılandırmacı yaklaşımı temel alarak öne sürdüğü
“öğrenmeyi öğrenenin yeni bilgi oluşturmak için çevreden aldığı bilgileri
sentezleyerek önceden bildikleriyle birleştirmesi ve mevcut bilişsel
kaynaklarını stratejik olarak yönettiği yapıcı bir süreç olarak tanımlar.
|
Richard Clark
|
Robert Kozma
|
Clark, Kozma'nın yaklaşımının yaygınlaşması
durumunda henüz ne olduklarını tam olarak anlamadığımız öğrenme problemleri
için medya odaklı çözümler aranırken gereksiz yere kaynak harcanmasından
kaygı duymaktadır.
|
Kozma, Clark'ın görüşünün yaygın olarak kabul görmesi
sonucunda yeni geliştirilmekte olan teknolojilerin eğitim amacı ile etkin
kullanılması konusunda bazı fırsatların kaçırılacağı nedeni ile
endişelenmektedir.
|
Tartışmanın bir diğer yönü: Medyanın öğrenme için yeterli ve gerekli koşullar
oluşturup, oluşturmayacağıdır.
Richard Clark
|
Robert Kozma
|
Eğer bir araştırmada medyanın
öğrenme için yeterli koşulları oluşturduğu sonucuna varılıyorsa, zaten bu
sonuçların medya değil yöntemden kaynaklandığını, sonuçların yanıltıcı
olabileceğini savunur. Öğrenme esnasında kitap ve bilgisayar gibifarklı medya
tiplerinin ve sembol sistemlerinin kullanılabileceğini ve
değiştirilebileceğini, fakat bilişsel süreç esnasında gerekli olan yöntemin,
yani koşulun değiştirilemeyeceğini dile getirir.
|
Medya özelliklerinin öğretim tasarımına etkisi
olabilse de, teori geliştirme açısından önemli olmadıklarına inanmaktadır
|
Richard Clark
|
Robert Kozma
|
Medya karşılaştırması sonucunda
öğrenme açısından anlamlı fark bulan az sayıdaki çalışmanın kontrol edilmemiş
yenilik etkisinden, öğretim yönteminden, konu farklılıklarından veya yeni
medyanın kullanıldığı ortamın daha fazla efor harcanarak tasarlanmasından
kaynaklandığını savunmaktadır.
|
Medya seçimlerinin tüm öğrenenleri ve tüm öğretimi
kapsayan makro düzeyde değil, mikro düzeyde, örneğin belirli öğrenenler için
veya belirli konu ve etkinlikler çerçevesinde yapılması gerektiği
kanısındadır.
|
Tartışmanın ortak yönü: Clark ve Kozma’nın hemfikir olduğu durum ise medyanın
tek başına etkili olmadığı, medyanın etkili olmasının ancak ve ancak yöntemle olabileceğidir.
Tartışmanın
bir diğer önemi de medyanın yoğun olarak kullanıldığı alanlarda ortaya
çıkmaktadır. Uzaktan eğitim, bilgisayar oyunları ile öğrenme, mobil öğrenme,
sosyal medya ve öğrenme gibi alanlar hem aktarım teknolojileri, hem de öğretim teknolojilerinin
üzerine kuruludur. Bu nedenle tartışmayı anlamak bu alanların yorumlanması
açısından da önemli olmaktadır.
Tartışma
hiçbir zaman sonuca bağlanmayacak gibi gözükse de tartışmanın kendisi öğretim
teknolojileri alanı için değerli bir tartışma-değerlendirme-öğrenme zemini
oluşturmuştur.
Şimdi yorumlarınız alıyım;
Hangisinden yanasınız? Clark mı? Cozma mı?
Aylin Kobal
Yorumlar
Yorum Gönder