2-Blog Yazıları (Çoklu Ortam Öğrenmenin Temel İlkeleri )
Çoklu
Ortamla Öğrenmede Tasarım İlkeleri
Mayer çoklu ortamla öğrenme tasarımında yol gösterici “Konu
Dışı İşlemleri Azaltma İlkeleri” olan 5 ilkeye göz atalım.
1.
Tutarlılık İlkesi: Bu ilkeye göre konu dışı materyaller öğretim tasarımı dışında tutulduğunda
öğrenme daha iyi gerçekleşir.
- ·
Kuramsal
Gerekçesi:
1. İlginç
ancak, konu ile ilgisi olmayan sözcük ve resimler bir çoklu ortam tasarımından
çıkarılırsa
2. İlginç
ancak, konu ile ilgisi olmayan sesler ve müzikler bir çoklu ortam tasarımından
çıkarılırsa
3. Gereksiz
sözcükler ve semboller çoklu ortam sunumundan çıkarılırsa
Daha
iyi öğrenme gerçekleşir.
- ·
Uygulamalı
Gerekçesi: Kısa ve özlü bir sunum yapıldığında öğrencinin
kendisi için gerekli bilgileri daha kolay seçebilmekte ve daha verimli bir
biçimde organize edebilmektedir. Birbiri ile uyumlu resim ve kelimeler
kullanıldığında daha iyi öğrenmeler oluşur.
- ·
Kullanım
Koşulları: Tutarlılık ilkesi özellikle düşük çalışan bellek kapasitesi ve düşük bilgi alanına sahip
öğrenenler için önemli olabilir.
2. Dikkat Çekme İlkesi: Bu ilkeye göre önemli sözcük ve resimler
vurgulandığında öğrenme daha iyi gerçekleşir.
- ·
Kuramsal
Gerekçesi: Öğrencinin dikkatini dersteki anahtar ögelere,
kavramlara çeker ve bu ögeler arasında bağlantılar kurmasını sağlayarak konu
dışı işlemleri azaltır. Dikkat çekme öğeleri aslında
öğrenene yeni bir şeyler öğretmez. Anlatılan konunun daha kalıcı olmasını
sağlar.
Çoklu ortam materyallerinde
kullanılabilecek sözel dikkat çekme stratejilerine örnek olarak; önemli
yerlerin altını çizme, başlıklandırma, koyu yazarak belirginleştirme, tırnak
işaretleri arasında belirginleştirme, italik yazma verilebilir.
Çoklu ortam materyallerinde
kullanılabilecek görsel dikkat çekme stratejilerine örnek olarak ise; ok
kullanma, ayırt edici renklerden yararlanma, önemli yerlere yanıp sönme efektleri
ekleme, işaretleme ifadeleri kullanma ve önemli olan yeri büyüteç içine alarak
belirginleştirme, materyalin diğer kısmını karartma yöntemleri verilebilir.
·
- ·
Kullanım
Koşulları: Dikkat çekme ilkesi, dikkat çekici özelliklerin
aşırıya kaçmaksızın yeterli miktarda kullanıldığı durumlarda, öğrenenlerin
düşük okuma becerilerine sahip olduğu durumlarda ve çoklu ortamın düzensiz ya
da konu dışı materyaller içerdiği durumlarda önemlidir.
3.Gereksizlik
İlkesi: Öğrenme açısından resimlerin ve sözlü anlatımın
birlikte kullanıldığı durumlar, resim, sözlü anlatım ve metinin birlikte
kullanıldığı durumlara göre daha iyi sonuçlar vermektedir. Aynı anda birçok
ögenin verilmesi bilişsel kanala yükleme yapacağından dolayı iyi bir öğrenme
söz konusu olmayacaktır.
- ·
Kuramsal
Gerekçesi: Öğrenenler resimleri ve ekrandaki metni aynı
anda görsel olarak taramak zorunda kalacakları için görsel kanala aşırı
yükleneceklerdir. Ayrıca öğrenenler yazılı ve sözlü metni birbiriyle karşılaştırmaya
çalışacakları için zihinsel olarak daha fazla çaba harcayacaklardır, bu da
bilişsel yükün artmasına neden olacaktır.
- · Uygulamalı Gerekçesi: Yapılan çalışmalarda öğrenenlerin resimlerin ve sözlü anlatımın birlikte kullanıldığı durumlarda; resim, sözlü anlatım ve metnin birlikte kullanıldığı durumlara göre hem testlerde hem de hatırlatmada daha başarılı oldukları görülmüştür.
- ·
Kullanım
Koşulları: Tekli ortamlar yerine ikili ortamlarda öğrenme
daha iyi sonuçlar vermektedir. Ancak ikili ortamda aynı kanala (görsel) birden
fazla yük düşmesi durumunda, kullanılan çoklu ortamın daha iyi öğrenme
sağlayacağı düşünülmemelidir.
4.
Konumsal Yakınlık: Bu
ilkeye göre birbiri ile ilişkili metinlerin ve resimlerin sayfada ya da ekran üzerinde
birbirlerine yakın olduğu durumlarda, birbirinden uzak olduğu durumlara göre öğrenenler
daha iyi öğrenirler.
·
- ·
Uygulamalı
Gerekçesi: Resmin altında ilgili metnin ya da altyazının
verilmesi yeterlidir. Açıklayıcı yazının resmin ya da şeklin içinde veya
üzerinde verilmesi daha etkilidir.
- ·
Kullanım
Koşulları: Konumsal yakınlık ilkesi, materyale öğrenenin
tanıdık olmadığı, diyagramın sözcükler olmaksızın tam olarak anlaşılamadığı ve
materyalin karmaşık olduğu durumlarda daha fazla kullanılır.
5.
Zamansal Yakınlık: Birbiri ile ilişkili metinlerin ve resimlerin aynı anda
sunulduğu ortamlarda öğrenme, metin ve resimlerin ardışık olarak sunulduğu
ortamlara göre daha iyi gerçekleşir.
- ·
Kuramsal
Gerekçesi: Sözlü anlatımın ve animasyonun birbiri ile ilşkili
bölümlerinin aynı zamanda sunulması durumunda öğrenenler sözlü anlatım ve
animasyonun zihinsel gösterimini çalışan bellekte aynı zamanda tutabilecekler
ve böylece görsel ve sözel sunumlar arasında zihinsel bağlantıları daha hızlı
kurabileceklerdir.
- ·
Uygulamalı
Gerekçesi: İlişkili resim ve sözcüklerin sistemler arası
(görsel ve sözel kanal)bağların oluşmasını kolaylaştırmak için çalışan bellek
içinde aynı anda yer almaları gerekmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder