3-Blog Yazıları (Bilişsel Yük Kuramı)



Bilişsel Yük Kuramı


  Bilişsel Yük Teorisi,John Sweller tarafından geliştirilmiştir.Bilişsel yük,çalışan belleğin bir anda tutabileceği bilgi miktarı ile ilgilidir. Sweller, çalışan hafızanın sınırlı bir kapasiteye sahip olması nedeniyle, öğretim yöntemlerinin doğrudan öğrenmeye katkıda bulunmayan ek etkinliklerle aşırı yüklenmekten kaçınması gerektiğini söylemiştir.
Bilişsel Yük Teorisi, öğrenenlerin çalışma hafızasındaki talepleri azaltan ve böylece               daha etkili öğrenebilecekleri bir eğitim tasarlamanıza yardımcı olur.


Bilişsel Yük Çeşitleri

Bilişsel yük; asıl (içsel), konu dışı (dışsal) veya etkili (ilişik) yük olmak üzere üç çeşittir.

  •          Asıl Bilişsel Yük
  •          Konu Dışı Bilişsel Yük
  •          Etkili Bilişsel Yük

Bilginin içsel niteliği tarafından kişide oluşturulan yük olarak ifade edilir. Yeni, zor bir              aktivite her zaman basit bir işlemden daha uğraştırıcı gelir.
Örneklersek monte edilmemiş mobilyaları birleştirme işinde her parçanın birbirine nasıl        takıldığını gösteren büyük bir şema yerine, süreç adım adım ilerleyen görevlere bölünerek basitleştirilirse montesi daha kolay olur. Böylece müşteri bir masayı kurmak için bütün süreci zihninde canlandırmasındansa sadece bu kolay adımları takip eder. Ayrıca müşteri bir kutu dolusu tahta parçası, çivi ve diğer aksesuarlar yerine her adımda kullanması gereken 2-3 parçaya odaklanabilir.
Konu dışı bilişsel yük, öğrenilecek konunun dışında kalır ve istemeden öğrencileri dikkat dağıtıcı bilgilere yönlendiren veya yapılası gerekeni gereğinden fazla karmaşık hale getiren etkisiz öğrenme metotları nedeniyle ortaya çıkar.Öğrencileri bir dersi tekrar etmek ve hatırlamak konusunda serbest bırakmaktansa etkili sunum metotları kullanmak, onlara yüklenen konu dışı yükün azalmasına yardım edebilir.
Mesela bazı bilgiler bir şekille resmedildiğinde daha iyi anlaşılır. Örneğin,üç boyutlu cisimlerde alan ve hacim hesaplama, şekil kullanılmadan yazılı bir biçimde değil, görsel olarak sunulduğunda daha kolay anlaşılır.Böylece akılda tutmak yerine bir şekle bakarak çabucak bu düşünceler hatırlanabilir.Bu bilişsel yeni beceri ve başka bilgilerin öğrenilmesine yardımcı olduğundan, istenen türden bir yüktür. Bellek şeması yapılarak belirli bir düşüncenin veya nesnenin kavramsallaştırılması sağlanır. Bu kavramsallaştırma gelecekte bu düşünce veya nesneyle karşılaştığımızda durumdan ne beklememiz gerektiğini söyler.Bir şeyi ilk kez deneyimliyor olmak,bizi neyin beklediğini söyleyen bir şema olmadığından, ürkütücü olabilir. İşte bu noktada deneyimi gözlemleyip öğrendikçe, gelecekte önceden tahmin edip ona göre davranmamız ve anlamamızda yardımcı olacak etkili yük oluşturulur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Medya Mı Yöntem Mi Clark&Cozma Tartışması

İngiltere Eğitim Sistemi Ve Türk Eğitim Sistemi İle Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi

Eğitsel Video